Mass Effect. Üpris massiline.

press start / 10.04.2008 13:53 / ~hjarg

Bioware uusim väljalase. Toimub kaugel tulevikus, kus inimesed on avastanud kosmosereisid, asunud koloniseerima, kohtunud uute, huvitavate ja koledate tulnukatega, kellest pooled tahavad inimkonda hävitada. Teine pool tõenäoliselt ka. Teate küll, tulnukad. Peavad pahad olema. Koledad ka. Või siis seksikad ja sinised. Kuigi tekib küsimus, et miks just sinised?

Sina oled komandör Shepard, Maa eliitüksuslane, Maa parim poeg/tütar, Maa esindaja ülejäänud rasside seas ja viimane ning parim lootus rahule. Mees/naine nagu Babylon 5, ütleks selle kohta. Ja mängus on teised tegelased nii kenad, et pidevalt upitavad sinu ego, öeldes sulle midagi sarnast. Oh, Shepard, you are the greatest. Vähemalt pugemises on nad tõelised meistrid. Kuigi mingi aja pärast muutub only you can do it, Shepard kuidagi tüütavaks.

Alustuseks peab ütlema, et tegelaste loomine on tõesti hästi tehtud. Saad oma Shepradi päris omapäraseks ja kümmet erinevat moodi armiliseks teha. Kuigi mingil põhjusel naissheparditele pole pikki juukseid ette nähtud.

Mängust ise. Ilma spoilerdamata võib öelda, et just Shepard on see, kes peab kogu galaktika kurja käest päästma ja ainult Shepard ja tema kaaskond on üldse need, kes saavad kurja plaanidest aru enne kui hilja ja kes on suutelised kurja kurjasid plaane nurjama. Neile, kes nüüd kisavad, et see on ju spoilerdamine… mida teie siis lootsite? Et Shepardi ülesanne on kass puu otsast päästa ja õhtuks koju kohvile jõuda? Keskmine RPG teema, ainult peategelasel puudub amneesia.

Kõige tagatipuks saab sinust ülegalaktikaline Chuck Norris, ehh, vabandust, Spectre, eriagent, kelle ülesandeks on hoida korda kogu galaktikas ja pahad tavaliselt õhku lasta või ära augustada. Allud ainult Councilile, kolmele asjast mitte midagi jagavale tulnkukale, kes väidetavalt galaktikat juhivad.

Üldiselt on süžee piisavalt hea, vürtsitatud ohtra dialoogi ja mõne naljaga. Mitte just ootamatu ja mitte just keeruliste pööretega, kuid teekond algusest lõppu on hea. Mina vähemalt nautisin seda. Piisavalt erinevaid tegelasi, piisavalt sügavust ja kohe väga palju üleliia informatsiooni. Nimelt on Bioware tüübid välja mõelnud, kuidas enamik asju toimib. Olgu see siis tulnukate valitsusliigid või kosmosereisid või muu. Ning selle ka mängu lisanud ja liseks veel sellistes kogustes, et kogu selle informatsiooni läbilugemine võib võtta ikka päris tükk aega. Täpsustades, enamik inimesi lööb käega. Aga alati on lohutav teada, et sa võid seda teha, kui tuju tuleb.

Aga olgu, headest asjadest piisab. Alustame halbadega.

Ei, natuke häid asju veel. Peamise stoori questid on tegelikult päris head. Piisav segu Makoga kihutamisest, tulistamisest ja ka rääkimisest. Sekka mõned üsna lihtsad puzzled. Teine asi on sidequestid.

Citadeli, ehk siis suure vägeva kosmosebaasi, kust tulnukad galaktikad valitsevad, sidequestid on tegelikult päris head. Piisavalt vaheldust ja muud taolist. Samas võtab enamiku aega ülejäänud galaktika, ehk siis 20+ tähte, kuhu sa reisida saad. Näeb välja siis selline: päikesesüsteem, mingi hunnik planeete ja siis vast ka mõni asteroidivöö. Käid kõik planeedid läbi, vaatad, kus mida uurida saab (ehk siis, vajutad mõne planeedi juures A nuppu). Uurid asteroidivöö läbi, kui mõni väärisasi silma hakkab, vajutad samamoodi A-d. Lähed planeedile ja maandud. Kihutad Makoga ringi. Otsid igasugu artefakte ja mineraale. Lähed mingi ehitise juurde ja vaatad, et jee, vastased. Tapad nad ära. Sisened ehitisse ja tapad veel paarkend tükki. Lähed järgmisesse süsteemi ja kordad seda. Nii 20x järjest. Lõbus, eks. Või äkki hoopis tüütu.

Lisaks, peamine planeetide vahe on natuke erinevates tekstuurides ja mägede kõrguses. Oleks siis mõnelgi planeedil üks õnnetu puu. Või jõgi. Või satuks kasvõi ükski kord tasandikule, mitte mägedest risustatud planeedile.

Nüüd, kõrvalmärkusena- planeetide sidequestide jaoks on kolm võimalust. Esitkeks, keegi Citadelist tahab miskit. Lähed siis ja tapad inimesi/tulnukaid/roboteid. Teiseks, tapad inimesi/tulnukaid/roboteid ja siis tuleb quest. Kolmandaks, kui satud vastavasse planeedisüsteemi, siis keegi admiral annab sulle mingi ülesande. Lähed ja tapad inimesi/tulnukaid/roboteid. Peamiselt käib asi siiski nii: paar rida teksti. Palju tulistamist mingis ehitises, mis on täpselt identne ehitisega eelmises sidequestis. Kastid on vast ruumides teistpidi paigutatud.

Need ehitised on ka probleemid- kui ma nüüd õigesti mäletan, siis neid suvalisi planeedil asuvaid putkasid on tervelt kolme tüüpi. Lisaks üks kaubalaeva layout. Ja pole mitte mingit vahet, kas seal ehitises on tulnukad või inimesed või robotid; paistab et maitse on neil kõigil ühesugune. Või on tegemist galaktilise feng shui-ga?

Lahingud… on nii ja naa. Enamik on lihtsad, kuid mõnede võitluste puhul raskuskõver hüppab taevasse. Ootamatult ja ilma ette hoiatamata. Siiski, vähe on neid võitlusi, mille puhul ma olen pidanud reloadi tegema. Teiseks, see vägev, moodne võimas cover-süsteem. Mul on olnud üks lahing, mille puhul on see isegi kasulikuks osutunud. Muul ajal lihtsalt edasi-tagasi-paremale-vasakule jooksmine ajab asja ära. Ka hard’iga läbi mängides ei olnud see mäng eriti hard. Raskema raskusastme proovimiseks aga pead sa kõigepealt hardiga asjaga ühele poole saama ja siis uuesti otsast alustama. Jeeeee! Viitsimine.

Hea ja paha on siin mängus vastavalt paragon ja renegade. Ausalt öeldes, vahet pole. Mängib samamoodi, ainult ühe versiooniga oled sa bastard/bitch, teisega the good cop. Kõige parem näide on olukord, kui sul on võimalik otsustada ühe rassi saatus. Kui oled sigaloom ja otsustad, et hävitame teid ära, siis Council sõimab sul näo täis, et genotsiiditõbras selline. Kui oled hea ja otsustad, et olgu, üritasite kord galaktikat ära hävitada, ärge enam nii tehke, minge paljunege nurga taga… sõimatakse sul nägu täis, et sa mees oled hull või, et need lahti lasid. Ega teised juhtumid paremad pole.

Kui nüüd aus olla, siis mulle Mass Effect tegelikult väga meeldis. Samas, hjarg loves Bioware (kui just Neverwinter Nights välja arvata), nii et see ei ole suuremaks üllatuseks. Siiski-siiski, head küljed kaaluvad halvad ülesse ja loodetavasti õpib ka Bioware midagi ning muudab Mass Effect 2-e palju paremaks mänguks.

Comments are closed.